Alles over elektrisch rijden

Ga naar:

Voertuig Opladen Chauffeur Logistiek

Elektrisch rijden met een bestel- of vrachtauto

Bij de overgang van diesel naar elektrisch komt het een en ander kijken. Wat dat zoal is, beschrijven we aan de hand van de volgende onderwerpen, gericht op de elektrische bestelauto. Elektrisch rijden met een vrachtwagen is ook mogelijk, maar vergt meer maatwerk. Hierover vind je verderop deze pagina meer informatie.

Wil je een gratis elektrisch besteladviesgesprek aanvragen? Klik hier voor meer informatie of vraag hier een gratis adviesgesprek aan.


 

Voertuig

Bestelauto’s zijn er in verschillende uitvoeringen en (nog) niet allemaal beschikbaar in een elektrische variant. Daar komt wel verandering in. Welke elektrische bestelauto’s nu al verkrijgbaar zijn, lees je hier.

Passend inzetprofiel

Het 1-op-1 vervangen van een diesel bestelauto door een vergelijkbare elektrische variant kan alleen bij een passend inzetprofiel. Zo’n inzetprofiel bestaat uit:

  • Het maximaal dagkilometrage: een inzet waarbij het aantal dagelijks te rijden kilometers binnen de actieradius valt zodat niet tussendoor opgeladen hoeft te worden. De meeste modellen kunnen 150 km of meer rijden op 1 lading.
  • Gemiddeld laadvermogen (kg): het accupakket weegt relatief veel, waardoor het maximaal laadvermogen afneemt. Een gewone VW Crafter (met 3,5 ton GVW) heeft bijvoorbeeld een laadvermogen van 1,4 ton, de VW e- Crafter heeft een laadvermogen van 1,0 ton. Als gemiddeld niet meer dan zo’n 70% van het laadvermogen wordt gebruikt, is elektrisch rijden een optie.
  • Veel stadsgebruik: een elektrische aandrijving is bij uitstek geschikt voor stadsgebruik als je veel moet optrekken en afremmen. Het verbruik van een dieselvoertuig ligt in de stad ook relatief hoog.

Kosten

De aanschafprijs van een elektrische auto is hoger dan die van een vergelijkbare diesel. Daarnaast is de restwaarde en daarmee de afschrijving nog onzeker. Toch kan de total cost of ownership (TCO: de kosten over de looptijd dat het voertuig in gebruik is) voor een elektrisch voertuig gunstig uitpakken, vooral vanwege de lagere ‘brandstof’- en onderhoudskosten. Daarbij gelden voor elektrische voertuigen fiscale en financiële stimuleringsmaatregelenzoals de aanschafsubsidie die gunstig zijn voor een lagere TCO.

De brandstofkosten

De brandstofkosten, of beter de energiekosten, per kilometer liggen bij elektrisch rijden lager dan bij een diesel. Dat is afhankelijk van waar er geladen wordt: thuis opladen is het voordeligst, snelladen het duurst. Hieronder vind je een indicatie van de kosten voor opladen (per kWH):

  • Laden op het bedrijf: 0,10 euro per kWh
  • Thuis: 0,22 euro per kWh
  • Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh
  • Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement)

Bovenstaande kosten zijn een gemiddelde. Raadpleeg je energieleverancier voor de meest actuele tarieven.

Onderhoudskosten

Omdat elektrische voertuigen veel minder onderdelen bevatten die kunnen slijten (zoals: filters, pakkingen, draaiende delen, uitlaatsysteem) is de kans op een defect aanzienlijk kleiner. Hierdoor is minder onderhoud nodig en zal de elektrische bestelauto minder vaak bij de garage staan. Daarmee bespaar je kostbare werktijd en euro’s.

Subsidies en andere financiële voordelen

Op dit moment stimuleert de Rijksoverheid het elektrisch rijden met een milieu-investeringaftrek (MIA) en versnelde afschrijving (VAMIL) op een elektrische bestelauto en op de aanschaf van laadpalen. Ook is een elektrische bestelauto vrijgesteld van motorrijbelasting en geldt er een lagere bijtelling.

MIA/VAMIL

Een elektrische bus komt voor maximaal €75.000,- in aanmerking voor MIA en VAMIL.

Als je op je eigen parkeerplek op je bedrijfsterrein een laadpaal plaatst, is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de MIA/VAMIL-regeling. Deze regeling geldt dat voor investeringen ten hoogste van €2.500,- in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.

Lees hier meer informatie over de MIA/VAMIL-regeling.

Subsidieregeling elektrische bestelauto’s

Elektrische bestelauto’s zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder in de aanschaf. Daarom stelt de Rijksoverheid vanaf 15 maart 2021 een subsidie beschikbaar voor ondernemers voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelauto. Het subsidiebedrag is 10% van de nieuwprijs, met een maximum van 5.000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bestelauto aantrekkelijk maken, zoals milieu-investeringsaftrek. Zie ook EV-advies.

 

Motorrijtuigenbelasting

Elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen.

Bijtelling

Naast de verschillende aftrekposten en subsidies geldt vanaf 2021 ook een verlaagde bijtelling van 12% tot €40.000 van de fiscale waarde van een elektrische bestelauto als je er ook privé mee rijdt. Voor het meerdere van €40.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%.  Daarnaast kunnen (financiële) onzekerheden weggenomen worden door te leasen in plaats van zelf het elektrische voertuig aan te schaffen.

Vrijstelling C-rijbewijs

Zoals hierboven beschreven gaat het gewicht van de accu’s ten koste van het laadvermogen. Om het elektrisch rijden met bestelauto’s te stimuleren is er een aparte vrijstellingsregeling als experiment in het leven geroepen waardoor het mogelijk wordt om met een B-rijbewijs een voertuig tot max 4.250 kg (ipv 3.500 kg) te besturen. Voor deze vrijstelling moet de chauffeur een speciale opleiding van minimaal 5 uur hebben gevolgd.Meer informatie over deze vrijstelling lees je hier.


Opladen

Het ‘tanken’ verloopt met een elektrisch voertuig natuurlijk anders dan met een dieselvoertuig. Elektrische bestelauto’s hebben in principe dezelfde oplaadmogelijkheden als elektrische personenauto’s. Voor elektrische vrachtwagens geldt dat niet, omdat deze een zwaarder oplaadvermogen nodig hebben. Voor elektrische bestelauto’s zijn er feitelijk drie opties voor het opladen. Deze opties kun je met elkaar combineren:

  • Bij een openbaar laadpunt
  • Op de zaak/bij uw kantoor
  • Thuis (bij de chauffeur)

Openbaar laden

Een openbaar laadpunt is een oplossing wanneer je niet geen parkeerplek hebt op eigen terrein. Openbare laadpunten zijn overal in Nederland beschikbaar en wekelijks worden nieuwe palen geplaatst.

Als je onderweg bent met een elektrische bestelauto en de batterij is bijna leeg, dan kun je ook onderweg snelladen. Dit kan in Nederland onder meer bij Fastned. Dit zijn elektrische snellaadpunten, vaak bij tankstations langs de snelweg, waar je in korte tijd kunt laden. Tussen de tien minuten en drie kwartier, afhankelijk van hoeveel je wilt laden.

Voor laden bij een laadpaal heb je een laadpas nodig. Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen in Nederland. Deze verschillen in prijs en soms ook in de laadpunten waarbij u kunt laden. Als je veel in het buitenland moet laden, is het goed om je te verdiepen in een geschikte pas voor laden in het buitenland. Dit kan namelijk sterk verschillen. Er zijn verschillende apps beschikbaar die inzicht geven in laadpunten door heel Europa zoals Newmotion app, Oplaadpalen.nl of Googlemaps. Vaak kun je ook zien of een laadpunt beschikbaar of bezet is.

Laden op de zaak

Het kan erg praktisch zijn om laadpunten te hebben bij je bedrijf. Houd bij de aanschaf van een laadpunt minimaal rekening met:

  • De aansluitwaarde: dit is het wattage dat je maximaal kunt gebruiken voor het laadpunt. Je kunt de aansluitwaarde opvragen bij de netbeheerder, soms staat het op de jaarafrekening.
  • De beschikbare ruimte/parkeerplekken op het eigen terrein.
  • De hoeveel elektrische (bestel)auto’s.
  • De snelheid waarmee auto’s geladen moeten worden.

Laden thuis

Het is ook mogelijk om thuis een laadpunt te installeren. Dit kan gunstig zijn, aangezien de auto meestal de hele nacht de tijd krijgt om te laden. Het is belangrijk op een aantal zaken te letten:

  • De aansluitwaarde
  • De hoeveelheid ruimte/parkeerplekken
  • Het aantal dagelijkse kilometers (dus hoe vol moet de batterij elke dag zijn)

Als je geen parkeerplekken op eigen terrein hebt en/of thuis laden ook niet mogelijk is, kun je bij de gemeente openbare laadpunten aanvragen. Advies en begeleiding kun je krijgen via:

 

Eneco E-Mobility
088 – 17 077 00
www.eneco-emobility.com

New Motion
088 – 01 095 00
www.newmotion.com

EV Box
088 – 77 554 44
www.evbox.nl


 

Chauffeur

De chauffeur is een belangrijke factor in het elektrisch rijden, vooral omdat het rijgedrag medebepalend is voor de actieradius en daarmee voor een (bedrijfseconomisch) goede inzet van een elektrische bestelauto. Elektrisch rijden is ‘nieuw’, en anders dan rijden met een diesel. Het is daarom raadzaam de (toekomstige) chauffeur zo veel mogelijk mee te nemen in de overgang naar elektrisch rijden:

  • Leg goed uit aan de chauffeurs waarom je als bedrijf elektrisch wilt gaan rijden.
  • Elektrisch rijden is een verandering maar veel chauffeurs willen daarna nooit meer anders.
  • Betrek ze bij de keuze voor het voertuig en laat ze een testrit maken als dat mogelijk is.
  • Laat ze de elektrische bestelauto goed leren kennen, eventueel met een (online) rijtraining.

Rijgedrag

Elektrisch rijden vraagt om een nieuwe mindset. Waar je met een benzine- of dieselauto de tank op ieder gewenst moment kunt bijvullen, moet je bij een elektrische bestelauto meer plannen. ‘Parkeren is laden’ is de regel bij elektrisch rijden. Als je bijvoorbeeld met de bestelauto naar een klant rijdt, is het goed om van tevoren te checken waar in de buurt de laadpunten aanwezig zijn. Daar kun je dan eventueel je voertuig parkeren. Daarnaast is het bij een elektrische bestelauto vaak niet nodig de accu 100% op te laden. Als je bijvoorbeeld maar 35 kilometer heen en weer hoeft te rijden, kan er opgeladen worden tot 100 kilometer. Dan weet je zeker dat je de rit kunt uitvoeren. Dit scheelt in laadtijd.

Andere rijtips voor de elektrische rijder:

  • Gebruik regeneratief remmen op de juiste manier. De batterij wordt opgeladen als je je voet van het gaspedaal haalt of als je op het rempedaal drukt.
  • Accelereer met mate en rij vloeiend.
  • Verwarm of koel de bestelauto voor als er aan een laadpaal geladen wordt voorafgaand aan een rit. Dit vergroot de actieradius, omdat de auto al op de juiste temperatuur is voor je start met rijden.
  • Let op de bandenspanning: een juiste bandenspanning kan het verbruik met 5% verminderen en dus de actieradius van het voertuig vergroten.

 

Logistiek

Het huidige gebruik van een dieselbestelauto volledig 1-op-1 vervangen door een elektrische variant zal niet altijd (financieel) lukken. Met de volgende logistieke aanpassingen is het wel mogelijk om elektrisch te gaan rijden:

  • Inzet van een kleinere bestelauto: modellen als de Kangoo z.e en Nissan eNV200 zijn al een tijdje op de markt en zijn goedkoper dan de elektrische varianten van de ‘standaard bestelauto’ (zoals de Renault Master) maar bieden wellicht voldoende mogelijkheden voor wat je bedrijf nodig heeft.
  • Inzet Licht Elektrisch Vracht Voertuig (LEVV): als het werk vooral in de stad plaatsvindt, vanuit de (rand van de) stad is een (elektrische) vrachtfiets of een bijzonder voertuig zoals een Goupill, CargoBee of Stint een optie.
  • Andere planning: op dit vlak zijn er veel opties mogelijk, geheel afhankelijk wat de aard van de werkzaamheden van je bedrijf is. Voor een installatiebedrijf kan het bijvoorbeeld gaan om onderdelen overnight in-car te laten leveren in plaats van dat installateur met zijn bestelbus via het centrale magazijn rijdt en daarmee (te) veel dagkilometers maakt.

Voor de logistieke aanpassingen voor jouw bedrijf, kun je je laten begeleiden door een Mobiliteitsadviseur/wagenparkadviseur.

Elektrische vrachtwagen

De grote merken van vrachtwagens zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens. Welke elektrische vrachtauto’s nu al verkrijgbaar zijn, lees je hier.

Er zijn ook enkele ombouwbedrijven actief, zoals Ginaf en Emoss. De meeste elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden, komen daar vandaan. De aanschaf- en/of ombouwkosten zijn hoog, denk aan drie of vier keer zo duur ten opzichte van een diesel. Daarnaast zijn door de nieuwe techniek en de beperkte aftersales-organisatie de onderhoudskosten relatief hoog.

Door de grote batterijpakketten is het (snel)laden van elektrische vrachtwagens een uitdaging. Thuisladen of ‘op straat’ zoals met een elektrische bestelauto is niet mogelijk dus het moet bij het bedrijf gebeuren. Op locatie moet dan wel netcapaciteit aanwezig zijn.

Om een elektrische vrachtauto rendabel te laten zijn, moet deze zo veel mogelijk operationeel zijn. Maar door de beperkte actieradius moet de e-truck veel stilstaan om op te laden. Puzzelen dus, om de best passende logistieke stromen te vinden en daar de ritplanning (en chauffeur) op af te stemmen.

Elektrisch rijden met een vrachtwagen is voorlopig weggelegd voor de echte pioniers. Een daarvan is Breytner, een Rotterdams transportbedrijf dat een volledig elektrisch wagenpark heeft bestaande uit vier bakwagens met wisselbaksysteem. Het is een van de eerste bedrijven die een elektrische Semi van Tesla heeft gereserveerd. Zie www.breytner.com voor meer info.

Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Plugin 010 - Het kennisevenement van Logistiek 010 - Donderdag 30 maart - Laat ons weten of je er bij bent!