Bandenspanning

Houd de spanning erin voor veiligheid en duurzaamheid

Rijden met de juiste bandenspanning levert door onder meer brandstofbesparing en minder slijtage niet alleen geld op. Het is ook goed voor het milieu, de doorstroming van verkeer en de verkeersveiligheid. Om chauffeurs en bedrijven te helpen hun banden op spanning te houden, zijn er verschillende middelen beschikbaar en in ontwikkeling.

Elke band verliest lucht

Banden verliezen lucht. Dat is een natuurlijk proces wat osmose wordt genoemd. Rubber is poreus en door het verschil tussen de druk in de band en de buitenluchtdruk ontsnapt er via het rubber perslucht naar buiten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Het gewicht van de lading, de afgelegde afstand en de snelheid waarmee gereden wordt hebben allemaal invloed op de bandenspanning. Gemiddeld verliezen banden op deze manier 0,05 tot 0,1 bar aan spanning per maand. Andere oorzaken van luchtverlies zijn beschadigingen aan de band, kapotte ventielen, hard remmen en het met een te hoge snelheid op- en afrijden van stoepranden en verkeersdrempels.

Tot 5% minder brandstofverbruik

Door het verlies van lucht ontstaat onderspanning en neemt de rolweerstand van de banden toe. TNO deed in 2016 in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) onderzoek naar bandenspanning in relatie tot zware vrachtauto’s. Hierin keek het onderzoeksinstituut ook naar het effect van een hogere rolweerstand op het brandstofverbruik. Conclusie: bij een onderspanning van 20% op alle banden neemt het brandstofverbruik met 2 tot 4% procent toe. Ook uit andere onderzoeken komt naar voren dat met een juiste bandenspanning veel brandstof bespaard kan worden, tot wel 5%.

Verhoogd risico op klapbanden

Voertuigen met de juiste bandenspanning rijden niet alleen zuiniger, ze veroorzaken ook minder uitstoot van CO2, NOx (stikstofoxiden) en fijnstof. Daarnaast zijn ze stiller, verslijten hun banden minder snel en hebben ze een veel kleinere kans op een lekke band of klapband. Toch heeft, volgens het eerdergenoemde onderzoek van TNO, ongeveer 40% van de banden in het zwaar wegtransport een te lage spanning. Een kleine 2% heeft een gevaarlijk lage onderspanning van tussen de 30 en 40%. Minder dan 2% lijkt misschien niet veel. De gevolgen daarvan zijn echter groot. Want wie op zulke slappe banden rijdt, loopt een zeer groot risico op een klapband. Uit de jaarrapportage van 2019 van de Stichting Incident Management Vrachtauto´s (STIMA) blijkt dat klapbanden en lekke banden met ruim 39% de grootste veroorzakers van pechgevallen met vrachtwagens zijn. Andere bronnen spreken zelfs van 43%. Dat levert niet alleen grote veiligheidsrisico’s op, het kost de logistiek sector, onder meer door de honderden files die daardoor jaarlijks ontstaan, ook nog eens handenvol geld.

Free tyre check

Een proef met sensoren in het wegdek om de bandenspanning te controleren, vindt momenteel plaats bij APM Terminals Maasvlakte II en in het Distripark Eemhaven in Rotterdam-Albrandswaard. Deze free (want hij is gratis te gebruiken) tyre check is een initiatief van Havenbedrijf Rotterdam en De Verkeersonderneming. Als chauffeurs met lage snelheid over de sensoren rijden, toont een smiley of de bandenspanning in orde is. Afhankelijk van de technologische ontwikkelingen bij vrachtwagens zelf wordt gekeken of er op andere locaties ook free tyre checks komen. Vrachtwagens beschikken tegenwoordig namelijk vaak zelf al over technologie om de bandenspanning te meten.

In tire sensoren

Één van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van TPMS zijn de in tire sensoren van Route42. Hierbij worden sensoren in alle banden van een truck en trailer gemonteerd die zowel de druk als de temperatuur meten. Is de bandenspanning te laag of de temperatuur te hoog, dan wordt hier melding van gemaakt op het online dashboard van de transporteur. Bij een acute kans op een klapband waarschuwt het systeem direct de chauffeur. Na testen in de Dakar Rally doet nu een aantal transportondernemingen mee aan een praktijkproef met deze sensoren.

Tips

  • Controleer de bandenspanning van vrachtwagens elke twee tot drie weken en die van lichte bedrijfswagens elke maand.
  • Zorg ervoor dat ook het getrokken materieel meegenomen wordt meegenomen in de controles. In de praktijk schiet dat er nog wel eens bij in en daardoor leveren die de grootste problemen op.
  • Controleer de spanning als de banden koud zijn.
  • Zijn de banden warm, tel dan 0,3 bar op bij de door de auto- of truckfabrikant aanbevolen spanning,
  • Ook banden met stikstof moeten regelmatig gecontroleerd worden.
  • Laat u, voordat u een TPMS-systeem aanschaft, goed informeren. Bijvoorbeeld door uw bandenleverancier.

Vier manieren om bandenspanning te controleren

Handmatig
Voordeel: voordeligste methode
Nadeel: kost veel tijd (15 tot 30 minuten bij een trekker met oplegger)

Bandenspanningscontrolesystemen (TPMS)
Voordeel: kan een potentiële pechsituatie tijdig detecteren
Nadeel: het ontbreken van een standaard van TPMS voor vrachtwagens

Sensorsysteem in het wegdek
Voordeel: meet ook de profieldiepte van de banden
Nadeel: alleen geschikt voor bedrijven met een groot wagenpark (vanaf 100 trucks) op een centrale locatie

Geautomatiseerd meten en pompen
Voordeel: meest efficiënt, geen omkijken naar
Nadeel: duurste methode

 

Meer informatie:

www.bandopspanning.nl

www.duurzaammkb.nl

 

Andere aanbieders


Blijf op
de hoogte

Aanmelden nieuwsbrief

Initiatief van:

Plugin 010 - Het kennisevenement van Logistiek 010 - Donderdag 30 maart - Laat ons weten of je er bij bent!