Tracking & tracing is verreweg de meest ingeburgerde toepassing van telematica in het weg- en personenvervoer. Voor zo’n voertuigvolgsysteem maken alle aanbieders gebruik van gps: global positioning system. Deze techniek werd ontwikkeld door het Amerikaanse ministerie van Defensie en werkt met de signalen van meerdere satellieten om positie en snelheid te bepalen van de gps-ontvanger in het voertuig.
Meer mogelijkheden
Vaak is die gps-ontvanger meteen ook een black box: een unit die alle relevante data van het voertuig registreert. De unit wordt op een onzichtbare plaats ingebouwd. Op de black box kunnen allerlei soorten sensoren en connectoren worden aangesloten. Bijvoorbeeld om gegevens uit het motormanagement te registreren, het rijgedrag te analyseren of de brandstofvoorraad te meten.
Er zijn overigens ook systemen waarbij een mobiel apparaat wordt gebruikt als zender/ontvanger. Dat kan zelfs een smartphone zijn. Zo’n mobiel device is dan echter niet gebonden aan het voertuig. Neemt de chauffeur het apparaat mee naar huis of laat hij het liggen bij een afleveradres, dan is de truck dus ook niet meer te traceren. Gebruik van gsm-signalen voor track & trace heeft nog een nadeel: de plaatsbepaling via telefoonmasten is minder nauwkeurig dan met de satellieten via gps.
Prijs is geen bezwaar meer
Er worden steeds meer toepassingen ontwikkeld. Tracking & tracing was het oorspronkelijke doel en is nog steeds het meest toegepast, vaak in combinatie met een fleet management-systeem.
Minder brandstof en CO2-uitstoot
De investering in een track & trace-systeem resulteert voor vrijwel elk bedrijf in een besparing op de brandstof. De CO2-uitstoot neemt af omdat ritten efficiënter worden. Dat is onder meer te danken aan een realtime planning, waardoor ritten beter op elkaar afgestemd worden. Planners weten door de exacte locatie van de voertuigen wie er het dichtst in de buurt is om een spoedopdracht aan te nemen, en of de chauffeur ruimte heeft in zijn schema.
De actuele informatie over het voertuig wordt door veel transport- en koeriersbedrijven gebruikt voor een betere informatievoorziening aan ontvangers. Veel webwinkels profiteren daarvan. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om hun bestelling te volgen. Consumenten willen hun pakket niet alleen snel in huis hebben, maar ook een zo exact mogelijk tijdvenster waarbinnen het bezorgd wordt.